torsdag 2 februari 2012

förskonad

Det är inte meningen att livet ska behandla en med välvilja. Förr eller senare kommer helvetet ifatt. Svavelosande ångor slickar mig hela tiden i nacken under tiden jag gör allt för att vara steget före.
"Vad har du att klaga på", frågar mina vänner och refererar till mitt relativt välbetalda arbete.
Det är svårt att svara på det eftersom de har rätt, jag har verkligen inte mycket att klaga på men känslan av att något ligger och lurar lämnar mig aldrig. Det är som om jag har ett extra öga i skallen som ser allt det där ingen annan ser, en mörk framtid, ett sällan skådat oväder som bara väntar på att få sätta sina vässade klor i min själ.
"Du är lycklig du, bra jobb, familj, hus och förskonad från sjukdom och annat elände", mässar vännerna i kör som om de hoppas att rabblandet ska få mitt överflöd att spilla över på deras egna liv. De kan ta alltihop om jag samtidigt slipper mina demoner.
Jag är feg, eller modig, jag har inte bestämt vilket ännu. För hundrade gången lyfter jag av repet och kliver ner från stolen. Bakom sommardäcken i garaget rullar jag ihop ormen som längtar efter att få krama livet ur mig. Jag tar ett djupt andetag och tvingar mig att le.  

10 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Så lätt att tala om för folk hur de ska må. Bra text och kul att du är tillbaka.

marmoria sa...

Skönt att se dig. Sista stycket är isande bra, ja, allt är bra. Fin rytm.

Länkandet: 1. skriv inom "pilparenteser" (< och >) följande, utan blanksteg före: a href="URL" (alltså sidan du vill länka till, inom citationstecken) 2. skriv utan blanksteg före titeln på ditt blogginlägg 3. fortfarande utan blanksteg före avsluta med /a inom pilparenteser. Det låter snårigare än det är, eftersom man inte kan skriva ut det i klartext, för då blir det en länk. Förstås.

Pia sa...

Stark text. Hasse har en instruktion om länkar någon gång i augusti, om du orkar leta rätt på den.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Fint, bra och snyggt skrivet.

Malix sa...

oj vilken text, så himla bra och så nära verkligheten för vissa Jaja men va bra det va.........

LunaNott sa...

Himla bra

Madeleine Blomberg sa...

Göra länkar kolla in där - så ser du om länkandet - om du inte redan har koll.
I övrigt - är det ok att bara hålla med;-)

Gustaf sa...

Mycket starkt. Bra formulerat och "Jag är feg, eller..." ger en otrolig bild av karaktären rent textmässigt.

foxy sa...

Å vad bra. Jag har just befunnit mig i den där uppmuntrande rollen och insåg att det var min egen ångest jag slog emot med floskler som jag skäms för när jag ser tillbaka. Gäller att vara ödmjuk o respektfull inför andras upplevelse av livet.

Y sa...

Skriv något igen. Vad som helst! Denna texten är alldeles för stark för att jag ska orka se den som det sista på din sida.
Stark och givetvis samtidigt mycket bra. Men den får inte vara ett avslut, inte på något sätt, inte ens på en skrivblogg.

Kram