fredag 27 november 2009

Nu är den förbannade julen här

Nu är den förbannade julen här
Med lucia i spetsen och annat besvär
All väntan kommer med brådska och jäkt
Men jag tänkte strunta i allt, helt fräckt

När andra stökar med pepparkakshus
Och slabbar med allt som sen blir till ljus
Då ligger jag här och mår bara gott
Att skita i julen har blivit min lott

Doften av saffran och nymald kanel
Familjen som tillsammans spelar ett spel
Då är jag glad att jag slipper va där
Att vara trevlig, på humöret det tär

Och tänk när skinkan så ska griljeras
Köttbullar stekas och snapsen serveras
Då slipper jag oset från julmaten fet
Och kan mysa här i min ensamhet

Släkten samlas enligt god gammal sed
Framför brasan med nyköpt björkeved
Jag som inte har någon annan i livet
Slipper ju allt tjafset och kivet

Tomten kommer med klappar till alla
Julsånger sjungs som alla vill tralla
Falsksång är inte min melodi
Jag är glad att på julen kunna va fri

För tänk när julen sedan är över
Och alla har bränt sina sista klöver
Ni tänker hur kunde det sluta så snart
Det som kändes så underbart

Jag ligger här och bryr mig inte ett skvatt
För mig är det lika vareviga natt
Någon gång kanske jag drömmer mig hem
Från rum tre, säng nummer fem

10 kommentarer:

marmoria sa...

Är det detta som kallas att göra dygd av nödvändigheten?

http://tittelina.blogspot.com sa...

Jag tänkte först på Fred Åkerström som sjöng "nu är den förbannade sommar´n här".
Överraskande slut, bra knorr.

Solkatten sa...

Bra vändning! Först tyckte jag det var en riktig surpelle... ;-)

Pia sa...

Klockren, eller tomte-ren om det känns bättre så här innan jul. Pia

Cecilia Sahlström sa...

Först: Du har helt rätt. Jag är också allergisk mot den sammansättning av meningar, som alla börjar med "hon" eller "han". Såg det inte själv. Tack för påpekandet och tack för kommentaren i största allmänhet. Jag ska faktiskt göra något som jag sällan gör här på bloggen. Jag ska redigera:)!
Sen: Din text är mycket bra. Rimmen sitter som en smäck, både innehållsmässigt och ur rimhänseendet. Jag blev tagen. På sängen också. Faktiskt. Slutet en tvärvändning. Förstår att du har gett dig på en rimsaga! Lycka till. Cissi

Sofie B-C sa...

Älskar dina underfundiga slut ... "från säng nummer fem" -vad mycket ett par ord kan säga!

Snudd sa...

Det går inte låta bli att läsa allt. Från hjärtat?

Tjotten sa...

*SKRATT* Du skriver bara för underbart. Vilket snörpligt slut, jag satte skrattet i halsgropen. Nästan så jag skäms över att jag såg så roligt på din juldikt. Är den c-märkt? Vore kul att skicka vidare så här i juletid och göra folk lite medvetna om vad julen kan innebära för endel.

Skrevitas liv och intressen sa...

Underbart! Den når mitt hjärta direkt.
Gillar knorren på slutet!

AnnChristin sa...

Underbar text. Den kröp in i hjärtat på mig och rörde vid en sorgesträng.