lördag 24 oktober 2009

önskelista

Jul, denna högtid som innehåller så mycket förväntningar. Vad önskar jag mig av dessa dagar? För en gångs skull är det meningen att man ska släppa alla sina vanliga önskningar och försöka hitta på något som går att packa ner i ett litet paket. Jag har faktiskt inte en aning om vad jag vill ha som går att få ner i en låda och som dessutom är tillräckligt billigt för att någon av mina barn ska ha råd att köpa det. Vad jag egentligen vill ha är att mina barn kommer över och tillbringar lite tid här hemma, att de tackar ja när jag bjuder in dem till jul, det räcker gott. Om det sedan kan spilla över på resten av året så är jag mer än nöjd. Man ska inte önska saker åt andra men jag hoppas att min äldsta dotter vinner kampen mot ätstörningarna, att min andra dotter hittar sig själv och inte hela tiden hamnar i situationer hon mår dåligt av, att min äldsta son fortsätter att göra musik som förhoppningsvis tar honom in i min värld så småningom och till sist att min yngste son förvaltar alla sina goda sidor, som är många. Önskningar som jag behåller för mig själv så att inte de plötsligt förvandlas till krav som blir svåra att hantera.

Som tur är har jag både syskon och föräldrar i närheten som betyder mycket för mig och som jag kommer att träffa en hel del under dessa dagar. Förra julen gick i rannsakningens tecken och jag hoppas att denna jul istället kommer att andas framtidstro. Tid för skrivande är till sist en önskning som alltid står högt upp på alla listor, inte minst för att skrivandet hjälper till att hålla ordning på tillvaron.

8 kommentarer:

Anitha Östlund Meijer sa...

Jag håller alla tummar och tår för att dina önsknngar slår in, och försöker skicka lite positiv energi för att stötta.
Du måste fortsätta skriva eftersom vi gillar vad du skriver och förväntar oss mer.
Själv skall jag hämta min nytryckta bok på tryckeriet på måndag och börja det hårda jobbet med att sälja mig själv.

Dakota Quinn Diamond sa...

*Håller tummar och tår - jättehårt!*
och hoppas av hela mitt hjärta
att dina önskningar slår in!

http://tittelina.blogspot.com sa...

Önskar mig också framtidstro, t.ex. önskar jag mig ett jobb och att jag och mina närmsta inte ska bli sjuka eller att det ska hända något allvarligt. Det är ju det som är viktigt, inte paket.

Charlotta sa...

Att inte önskningar ska slå över till krav, så insiktsfullt och klokt. Självklart håller också jag mina tummar för att dina önskningar ska slå in så att du och dina barn får må bra och finna er framtidstro.

malix sa...

egentligen misstänker jag att vi alla har just de där vardagsnära inte kostsamma klapparna så som barnen mm det kostar ju inte men ändå är de de dyra samvetesklapparna som vi sliter sönder oss på när det ändå bara är relationsgrejen vi alla önskar oss visst e det konstigt att vi istället jagar runt.

Siestri sa...

Hoppas Tomten kommer till dig och dina barn med alla dina önskningar.
En jul fick jag en tom låda av min son. "Men mamma den är inte tom det är ett helt års kramar i den, ser du inte det?

AnnChristin sa...

Jag sänder dig en kram och ber att alla dina önskningar ska slå in och att du ska få en överraskning själv. Kanske en låda med kramar, det var så sött.

Cattis sa...

Här kommer en kram och en önskan att de slå rin för dig och dina nära och kära.