tisdag 16 februari 2010

att strosa

Hon var djupt tagen efteråt och kunde inte förstå varför hon inte gjort det förut. Vägen från hennes hem till arbetet var i ett enda ögonblick förändrad för alltid. Denna gråa vandring från ett helvete till ett annat hade fått färg, en rodnad som ju mer hon tänkte på det spred sig till att omfatta hela hennes väsen. Huden krackelerade likt en islossning där det oroliga havet pressar på för att efter en lång hård vinter åter få bölja fritt. Anledningen var tid, hon hade en enda gång tagit sig tid. Istället för den inåtvända blick hon vanligtvis bar omkring på öppnade hon denna gång ögonen för omvärlden. Förundran över vad hon såg saktade ner hennes steg och fyllde henne med hopp. En tanke tog form inom henne men hon tvekade att ge den ord, viss om att det var oåterkalleligt.
"Jag vill inte längre..."
Tårarna förblindade henne och bröt ljuset likt prisman i regnbågens alla färger. Hon stannade för att torka sina tårar när någon ryckte henne i kjolen. Ett barn med smutsiga händer fläckade hennes kläder men hon stod lugnt kvar.
"Varför är du ledsen", frågade barnet med en enkelhet som hon aldrig förfogat över.
"Du ska vara glad över mina tårar", svarade hon och insåg i samma ögonblick att hon var fri.
Varsamt lösgjorde hon sig från barnet och vände stegen åt ett nytt håll.
"Aldrig mer", tänkte hon.

10 kommentarer:

http://tittelina.blogspot.com sa...

Länge sen! Välkommen tillbaka! Gillade berättelsen, liknar mig när jag sa upp mig utan annat jobb eller sysselsättning!

Y sa...

Fint, fint, fint! Tyckte verkligen om. Ska läsa bakåt hos dig lite (ny här).

Anonym sa...

Vackert och starkt! Tyckte särskilt om (också) formuleringen/beskrivningen ..."Varför är du ledsen", frågade barnet, med en enkelhet hon aldrig förfogat över.

marmoria sa...

Varmt välkommen tillbaka till oss! Hoppas du stannar en stund.

Anitha Östlund Meijer sa...

Välkommen tillbaka!
Lika bra som vanligt.
Livet, ingen enkel historia är ett pågående projekt som jag hoppas skall resultera i en ny bok. Du kan se tillkomsten av den på min blogg www.http://blogg.aftonbladet.se/livet-ingen-enkel-historia

marie ettanbo sa...

Vackert språk och insiktsfull berättelse

foxy sa...

Välkommen tillbaka! Jag har saknat dej- roligt att du är tillbaka, du skriver så fint o lite sorgligt ibland. Ett slut med styrka i- du ska vara glad över mina tårar - bra.

Siestri sa...

Välkommen tillbaka. Gillade ordflödet "Huden krackelerade likt en islossning där det oroliga havet pressar på för att efter en lång hård vinter åter få bölja fritt."

Anders sa...

Det var ett tag sedan.
Tack för din kommentar. Har inget att anmärka hos dig. Inte idag i varje fall.

Precis som du har laddat i en månad för att få till en perfekt text.

Lillemor sa...

O, du är tillbaka. Det var goda nyheter. Jag tycker om din text, det hemlighetsfulla och samtidigt direkta. Men den första meningen behövs inte. Vägen hem skulle vara en bättre början.
Stanna inte borta så länge nu, va?