onsdag 17 februari 2010

skriv en text innehållande orden tunnel,akut och poäng

Jag skriver namnet långsamt med en eftertänksamhet som för att smaka på det. Är det hon som är min nästa kärlek. Det går inte att veta, inte nu, inte ännu.

Precis som när jag plockade upp en plånbok i cykeltunneln och trodde jag blivit rik. Den var tjock och trind som en välgödd gris men visade sig bara innehålla kvitton, minneslappar och annat skräp. Tur var väl det, jag skulle i vilket fall som helst lämnat in den till polisen, ärlighet varar längst men man blir inte fet av det.

Inte för att läget är akut på något sätt, mitt liv är fyllt av saker jag tycker om och kanske skulle riktig kärlek ställa till det. Kan man vänja sig vid ett liv man egentligen inte tycker om? Själva poängen med livet är väl närheten till andra människor, eller?

Jag vet ju att ni finns där någonstans bakom era skärmar men ni är ändå gömda, osedda. Ni målar bilder av ord som får mig att tro på er, att jag känner er. Människan ÄR genom sin tanke, men tankar som formas helt på egen hand, utan motstånd av andra, riskerar att villa bort sig.

Vem är hon som ska ge mina tankar riktning, ett större mål än att ge mig själv tillfällig njutning över en fras? Vem är hon som fångar mina förlupna ord i luften och ger dem tillbaka med en ny mening?

Kanske får jag aldrig veta.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Stark och varm text till de gömda, osedda, potentiella. Tyckte om det.
Fick leta efter pufforden då du vävt in dem så varsamt.
Om jag sonika självsvådligt sket i pufforden skulle jag läsa bara det jag tyckte om _allra_ mest, och utelämna från "Tur var väl det, - - -" till "---, eller".
För att jag tyckte det var så bra.

undrar..., han kanske bara inte vet, än....

Lillemor sa...

Slutet! Dom tre sista styckena. Bravo, bravo!

http://tittelina.blogspot.com sa...

Sista stycket suveränt!

Y sa...

Ooh, älskar, älskar, älskar!!! Sanslöst bra! (och detta är inte "fjäsk", du råkade bara träffa oerhört rätt :)) Mer sånt tack.

Anitha Östlund Meijer sa...

Superbt! Så träffande att man får ont!
Och som sagt du hade gömt orden effektivt.

Anitha Östlund Meijer sa...

Hejsan!
Angående din kommenatar.
På sista raden skriver jag just det. Numret är OOD776, men skylten är smutsig så han tar fel och inbillar sig att det är 000. I panik blir det mesta fel och han stressar upp sig själv och sr sådant som inte finns.

Beppan sa...

Så fint!!

Y sa...

Ps. "råkade" i min kommentar ovanför handlade om mig, inte om att du råkar något när du skriver. Du vet nog exakt vad du gör ;) Och jag tycker om! (överflödigt Ps kanske men det är lätt att av misstag slarva med orden ibland)

Gustaf sa...

Mycket bra, filosofisk text. Jag tänker mycket när jag läser den och ser minnesbilder som inte är mina. Bra flyt, mycket trevligt att läsa!

Anonym sa...

Ang. din kommentar. När jag läser om min text idag så håller jag med och känner att den nog helt enkelt blir bättre om jag tar bort det sista. Det kan överlämnas åt läsaren att fundera över hur det gick... Tack för kommentar! Jag är enormt otränad och lär mig mycket av det andra ser och reflekterar över.

marmoria sa...

Den här texten hade jag missat. Tycker om den hela vägen, i början särskilt parallellen till plånboken i tunneln, och sen, plötsligt, handlar den också om oss!

foxy sa...

Tankar som tänks på helt på egen hand riskerar att villa bort sig- där fick jag en tankeställare!
Texten innehöll mycket.