fredag 20 november 2009

att fly

Sätten att fly från obehagligheter är säkert lika många som det finns människor på jorden. Var och en försöker efter bästa förmåga hitta sin egen oas i det allmänna kaoset. För min egen del har jag framförallt tre sätt att glömma dagens jävligheter, de gånger sådana framträder, vilket i ärlighetens namn inte är speciellt ofta. Mina tre tillvägagångssätt blir då istället bara meditiation och uppbyggande av positiv energi för att klara av nästa pärs när den dyker upp.

På plats nummer ett kommer mitt skrivande där jag samtidigt kan bearbeta livets orättvisor och ge en känga åt mina antagonister i fiktiv form.

Plats nummer två viker jag åt musiken där en timmes tragglande med paradiddlar, ratamacues, dubbelslagsvirvlar av olika längd, heavymetalkomp med smattrande dubbelpedal genast får mig på bättre humör. All frustration rinner ur mig i takt med trumstockarnas aga mot trumskinnen.

På tredje plats kommer motionen, där både gymet, simningen och löpningen fyller samma funktion. Den totala fokuseringen med enda målet att bli så utmattad som möjligt. Yin och yang, balansen mellan fysisk och mental trötthet. Den balansen är ett måste för att livet ska kännas värt att leva. En sund själ i en sund kropp är ett ganska bra uttryck som levt under lång tid, förmodligen för att det finns en gnutta sanning i det.

Den som nu tror att jag lever som jag lär får inse att även jag är en människa med stundtals bristande kontroll och självinsikt. Men det blir åtminstone lite lättare att låta jobbiga saker rinna av om man har någon strategi att ta till. Dags att packa väskan med badbyxor och simglasögon.

7 kommentarer:

http://tittelina.blogspot.com sa...

Låter klokt. Roligt det där med paradiddlar, ratamacues etc. En helt ny värld för mig, trumslageri, vet nada om vad det innebär.

Anitha Östlund Meijer sa...

Vilka roliga ord det där var (paradiddlar osv)
Det är en helt okänd arena för mig, men resten som du skrev kan jag identifiera mig totalt i.
Dessutom är jag ofta ute i skogen och bara går runt.

Heureka sa...

Du har många bra flyktmöjligheter att ta till

Siestri sa...

Det är bra att ha olika saker att ta till då man helst vill fly från allt. Måste vara perfekt att vara trummis då man känner frustration, då kan man slå och föra oväsen omkring sig, man säger bara att man övar:)

Cattis sa...

Vad skönt det är när man finner andra saker som lindrar istället för att fly problemen. Motion är en viktig del för mig för att må bra.

garaget sa...

Gott så!
Det brukar bli rätt mycket stavfel när jag skriver och jag e dålig på att uppmärksamma dom när jag korrekturläser men det ska bli bättring!

Skrevitas liv och intressen sa...

Härligt att ha sina intressen som flyktvägar. Det skall jag anamma! :)