lördag 14 november 2009

något helt

Min värld, mina värderingar, mitt liv men ändå så många andras. Kurar ihop mig som en boll och skyddar mig mot den skur av önskemål och krav som jag bombaderas av. Vem utom jag själv kan tala om vad jag vill eller vad jag behöver, vem jag är och vem jag vill bli? Stoppar fingrarna i öronen för att höra mina egna tankar i bruset från alla de andra.
"Varför träffar du inte någon du kan leva ditt liv med?"
Ignorerar frågan eftersom svaret bara leder till fler frågor som inte har önskvärda svar. En halv människa blir inte hel bara för att man träffar en annan halva. Det faller inte i god jord att hävda att man själv är viktigast därav min tystnad. När jag är hel kommer allt annat också att falla på plats, då ska jag svara på alla frågor.

8 kommentarer:

malix sa...

Jag förundras över hur du så klokt förklarar saker som jag inte ens kommer i närheten av i förklaringar den här texten tyckte jag grymt mycket om, På något sätt liknar den min eller min fast stadiet innan "En halv människa blir inte hel bara för att man träffar en annan halva. Det faller inte i god jord" detta fick en alldeles särkild betydelse för mig lite av en gammal sanning där ligger massvis av klokheter i de orde en halv eller två halva blir inte hel utan två halvor. hmm klurigt

http://tittelina.blogspot.com sa...

Bra tänkvärd initierad text, håller med om att varje människa måste bli hel i sig själv.

Öppet spår sa...

Den ständiga frågan, att det skall vara så svårt. Jag är ibland hel ibland halv oberoende av andra halvor eller helheter i min närhet. Samtidigt tycker jag det är spännande med den här dynamiken.
Din text tycker jag är bra formulerade tankar som jag tror de allra flesta går och bär på, den engagerar.

Anitha Östlund Meijer sa...

Dessa ord borde sitta på alla kylskåp förevigt inpräntade och överdragna med plast.
Så kloka och tänkvärda ord levererar du idag.
Jag var halv i många år, men visste inte om det utan levde mitt liv i en evighetskarusell med träning, jobb och uteliv. Tills min pusselbit plötsligt en dag uppenbarade sig utan att jag visste om det. Man MÅSTE komma tillfreds med sitt liv och sina tankar.
Sedan...kan man älska någon annan

Siestri sa...

Många kloka ord.

Heureka sa...

Det finns varken hela eller halva människor, vi är alla hela i oss själv med just det vi kan ge. En annan männsika kan aldrig läka oss, men vi vill tro, tro så länge det går...

Cattis sa...

Mycket bra text.

Lillemor sa...

Det finns gott om tyckmyckna mänskor som talar om för en vad man borde göra. Den här var en bra spark mot dom.