onsdag 11 november 2009

något trasigt

Han föreställde sig det som ett antal kablar som kapats av och lämnats med sina stumpar hängande i tomma intet. Kanske berodde det på att han hela sitt liv arbetat som elektriker och därför sett dessa skåp med virrvarret av trådar så ofta att inga andra bilder fanns att tillgå. Nu handlade det dock inte om ett elskåp som han kunde fixa med skruvmejsel och avbitartång.

Det värsta var frustrationen över att inte bli åtlydd. Glaset med den röda saften stod på bordet bredvid sängen och han kände sig törstig. Trots den enorma viljeansträngningen darrade bara armen en aning utan att röra sig i den önskvärda riktningen. När han så gav upp for armen ut i en plötslig rörelse och rev ner glaset med en ljudlig krasch.

Vad var meningen med att de fick liv i honom igen? Skulle han genomleva resten av sina dagar på det här viset, då kunde det lika gärna kvitta. Inte kunde han slänga iväg några dräpande kommentarer till de klämkäcka systrarna heller som med sina glada tillrop tycktes tro att de hade hand om en nöjespark. Nog förstod han att de försökte ingjuta hopp i honom men effekten blev snarast den motsatta. Nej, han ville nog lämna det här livet nu, men inte ens det skulle han klara utan hjälp.

7 kommentarer:

malix sa...

så hjälplöst vissa kan inte ens välja eller ta hand om valen de väljer,

marmoria sa...

hjärtskärande

Öppet spår sa...

Berättelsen får mig att lätt leva sig in i hans situation. Jag fick associationer till min framlidne far.

Anitha Östlund Meijer sa...

Välkommen tillbaks!
Jag tänker på alla äldre som får genomlida detta. Det är människoplågeri!

Dakota Quinn Diamond sa...

Mycket stark text. Fint skrivet!

Heureka sa...

Stycket som börjar med "det värsta var att inte bli åtlydd" tycker jag förmedlar känslan i mannens situation mycket talande

http://tittelina.blogspot.com sa...

Hej igen Drum Alex! Känslofylld text. Fast jag förstår nog inte den meningen "det värsta var att inte bli åtlydd". Om han menar att hans lemmar inte lyder honom längre? Eller dubbeltydigt och han menar både lemmar och "systrarna"? Det är nog jag som är lite allergisk mot det auktoritära, en "rest" från min barndom.