lördag 6 november 2010

en installation

Vilsen liten och rädd står jag blickstilla
Rör jag mig faller världen samman
Skriker efter kärlek, närhet, ett ord
Betyder jag något för dig, varför

Stilla väntar jag på ett svar
Under tiden går folk förbi
Fullt upp med sina egna liv
Jag är ett rundningsmärke, en slocknad fyr

Gå vidare, vart då, hur, inte ensam
Med dig vill jag gå, i mörker
Mot ljuset, bekräftad och älskad
Min gåva till dig är jag

Montera inte ner mig, avslutad
Våga se, ta ett ärligt steg i dig själv
Jag står fortfarande kvar för din skull
Fast förankrad, fast besluten att ge

Innan glädjen får oss kommer sorg
Över allt som inte är sagt, inte gjort
Kryp in i mig och ge mig alla dina tankar
Jag lovar att hitta en väg ut

Långt därborta lyser äkta kärlek
Den är till för de som vågar
Stilla står jag och väntar dig
Följer du med, eller stannar du

Ditt val

6 kommentarer:

Anitha Östlund Meijer sa...

Hela tiden som jag läser hör jag en melodi i mig. Är det här en sångtext? Annars skulle den göra sig bra som en sådan tror jag.
Jag håller inte alls med att det inte var en klockren på dagens tema.
Nog såg du ut som en installation i det jag såg.

Lillemor sa...

Tycket mycket om passagen "jag är ett rundningsmärke, en slocknad fyr". Jag vill sno det uttrycket.

Feffe Kaufmann sa...

Håller med Razaha, hela andra stycket/versen, även andra meningar härleder till ordet installation. Själv gillar jag när man utelämnar ordet. Fin dikt med många fina meningar fulla av stora ord som betyder mycket för oss alla. :)

marie ettanbo sa...

Versen som börjar med
"Montera inte ner mig, avslutad"
är så bedjande och utlämnande men ändå full av beslutsamhet. Tyckte om din text.

Genyvy sa...

Smärtsamt och stilfullt. Gillar även jag liknelsen med den slocknade fyren.

Ettie Bee sa...

Tycker speciellt om stycket med "kryp in i mig.... jag lovar att hitta en väg ut..." Vill nära men inte kväva, känns det som. Bra!