lördag 26 september 2009

ett svenskt ord jag sällan använder

Det finns saker som man helst såg skulle stanna i utvecklingen. Den oundvikliga trenden rikssvenska som tränger undan dialekterna är en sådan sak. När jag var liten fanns mängder av original där man fick anstränga sig till sitt yttersta för att förstå vad de sade. Nu är jag ju smålänning så det finns kanske naturliga orsaker till detta, småländskan är en bekväm dialekt där svåra konsonanter helt enkelt får stå åt sidan för mer lättuttalade bokstäver.
Jordpäron, potatis, blir på småländska "jopära" med bara ett litet skorr långt ner i halsen på r:et. Allt för att inte reta upp stämbanden i onödan. Att höra en riktig smålänning tala är en lektion i energisparande.
"dö sulle ba"a veta va an sa te me e gåkwäll nä" ve sulle gå te sängs."
"Nä, va sa an?"
"an velle komma te, men dä velle ente ja."
"A?"
"Övetala åhkade an ente så då feck de va."

Leve dialekterna

3 kommentarer:

malix sa...

jag gillar den smålänska dialekten fast kan hålla med om att det skulle behövas lite utbildning i området för att få det beripligt

http://tittelina.blogspot.com sa...

Det tog ett ögonblick före jag kom på vad sista meningen betydde :-). Rolig infallsvinkel att dialekten spar energi.

Anitha Östlund Meijer sa...

Jag tycker det är urcharmigt med dialekter, och kommer ju ursprungligen från Hälsingland där dialekterna varierar kraftigt mellan byarna. Min kille som är urstockholmare har lite roligt åt mina konstiga ord ibland som han faktiskt kopierar i sitt tal.
Tack för din kommentar, och ja, jag förstår vad du menar, men av någon underlig anledning, hm...är våldet så mycket råare trots att ungarna bara är 6-8 år.
Igår när jag kom till skolan höll en kille på att trycka in en pinne i halsen på sin klasskamrat.
När jag och några andra föräldrar stoppade honom bad han mig dra åt h-e ett antal gånger, och min stackars son blev livrädd och bad mig stanna tills de skulle gå in. Behöver jag säga att jag blev rädd. Är det dessa ungar som skall gå ut i livet om några år? Vad kan vi vuxna göra? Frågorna är många.
Ha en bra kväll!
NU är rektor ditkallad på måndag och ett föräldramöte skall hållas inom kort.