söndag 31 oktober 2010

en speciell plats

Rötter, mossa och stora stenar varsamt utlagda i ett oregelbundet mönster. Granar som i flera generationer kämpat för att bli dem de är, stolta och trygga står de och blickar ut över nejden. Marken som sluttar brant upp mot berget täcks av blåbärsris. Står jag alldeles stilla kan jag höra vinden rassla i de torkade fröställningarna i mosskanten. Spillning av älg och rådjur vittnar om att de är många men som jag sällan får se, men jag vet att de är där, avvaktande och nyfikna. Trots mina försiktiga steg längs stigen skrämmer jag upp en skogsduva som i sin tur får mitt hjärta att hoppa till. Doften är mättad av fukt, hösten dränker allt i sin väg, målar allt i mörkare toner i väntan på iskylan som så småningom ska ta hela skogen i besittning. Ännu så länge kryper insekter längs rötterna på jakt efter föda men snart ska de dö eller kanske övervintra i någon hålighet. Jag tar ett djupt andetag och känner mig hemma.

15 kommentarer:

Kalle Byx sa...

I varje ord och varje mellanrum mellan orden känner jag att det är här du är hemma. Fint.

Anna Engström sa...

Hej Alex.

Vad roligt att få läsa vad du skriver. Du är ju jätteduktig!! När jag läser denna text ser jag allt framför mig. Det känns som om jag står där mitt i skogen och upplever precis det du skriver om.

Anna sa...

Så stark skogskänsla. Rasslande torkade fröställningar är en så vacker bild.. Fin!

malix sa...

du har en sådan förmåga att förmedla tid rum och plats samt känslan för rummet och platsen

Charlotta sa...

Underbar beskrivning av skogen, som faktiskt också är min "speciella plats".

marie ettanbo sa...

Vacker och fridfull skogsbild du förmedlar.

Ettie Bee sa...

Mmmm, det doftar gott, blött och jordigt. Vackert!

Barbro sa...

Så skön känsla du formar med dina ord!
Precis så som du beksriver känner jag också när jag går på mina favoritplatser i skogen.

En fin bild beskrivet med ord!

Lena Stenberg sa...

Åh, en till skogsfantast. Även jag skogspuffade idag :)
Kände doften av fuktig mossa.

Feffe Kaufmann sa...

Känner mig hemma i din text. Naturen är stor och magisk och finns inom mig. Fina detaljer!

disco sa...

Målande.
man vart lite sugen på en skogspromis se om man hinner med det imorgon.

mysig

Anitha Östlund Meijer sa...

Här är ännu en skogsgalning. Jag bor t.o.m bredvid den.
Mycket bra beskrivning av höstens intåg

Lillemor sa...

Gillar bilden av hösten som dränker allt i sin väg. Och granarna! Tycker mycket om att du skriver igen!

Siestri sa...

En storartad målande beskrivning. Jag kan se allt framför mig. Texten lockar till att gå ut i skogen.

foxy sa...

En underbar beskrivning av den årstid vi lever i just nu, jag ser det framför mig, känner lukterna. jättefint!