onsdag 27 oktober 2010

något skenbart

Ett bräckligt träd, stympat av vind och parasiter
ändå klär jag mig vackert
En fisk i syrefattigt vatten, tröstlöst kippande
ändå andas jag djupt

En naken klippa ständigt piskad av vågor
ändå går jag samma väg varje dag
Ett evigt snöfall begraver min själ
ändå ser jag solen

Ser du mig, vem är jag
en reflektion, en solkatt
Svara ärligt, vem är jag
Du har inte hittat mig ännu

Skrapa inte för hårt
Det håller inte då
Låt det vara osant
annars går du, lämnar mig kvar

Utan hud skulle jag lukta ruttet
Mina vita ben sticka ut
Håll fast vid det som är osant
och stanna, bara ett litet tag

7 kommentarer:

Pia sa...

Gillar som man säger på facebook.

Anders sa...

Lite som en gåta.
Kan inte komma på svaret.

Ett sprucket förhållande, kanske.

malix sa...

hm du hade länkat till en annan sida på min blogg men nu hittade jag det som jag kankse skulle läst. gillar gåtfullheten i texten .....

Cecilia Sahlström sa...

Ja vad märkligt, jag upplevde det också som en gåta...samtidigt som jag kände någonting annat. Ogripbart. Bra och gåtfullt och lockar till oändligt antal tolkningar! Cissi

Anitha Östlund Meijer sa...

Jag ser en människa som sörjer sig själv och sina handlingar
Gillar

Tille sa...

Spännande att utforska.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Ja fint och outgrundlig.