onsdag 15 juli 2009

Bokstaven E

Fem favoritord på E, finns det är den första tanken. Har jag överhuvudtaget några favoritord? I sitt sammanhang kan jag tycka om vad ett ord gör för en mening, men stående för sig själv? Vi får se vad som kommer ur djupet när tankarna får löpa fritt en stund.

Erotik, fysisk närhet till en annan människa är ett behov som inte går att bortse ifrån.
Eftertänksam, gillar inte när folk har alla svar redo inom två sekunder, blir lite misstänksam.
Evighet, tycker om tanken att det inte är slut när livet är till ända, tror inte på gud men på något.
Empati, ett missförstått ord som inte innebär att man ska utplåna sig själv.
Elin, en förlorad dotter som jag hoppas hitta tillbaka till så småningom.


Han grät tyst i bänken. Av någon anledning ville han inte visa de andra vad han kände. Han smög upp en pappersnäsduk från kostymfickan och torkade ögonen och näsan så obemärkt han förmådde. Kistan stod uppställd mitt framför altarringen. Den var vitlaserad och prydd med ett stort blomsterarrangemang. Han gillade det inte, det passade inte in på hennes personlighet. Hon hade varit en enkel person full av livsglädje som gärna spred sig till andra. Hon hade ett stort behov av närhet och han kunde inte låta bli att tänka på deras erotiska lekar. De hade varit fulla av humor och gav honom varje gång energi att fortsätta leva. Efteråt låg de alltid länge och pratade. Hennes språk var eftertänksamt, fullt av insikt om livet, döden och evigheten. Nu skulle hon inte finnas där längre, han var fullständigt ensam.
Organisten började spela en lågmäld visa, han trodde det var en fäbopsalm och familjen reste sig upp för att ta ett sista farväl. När han såg hennes man och hennes barn gråtande gå fram med händerna tätt slingrade i varandra stod han inte ut längre. Han ville ställa sig upp och skrika att det var han som hade älskat henne på riktigt. Det gjorde han inte, istället reste han sig tyst, lade den röda rosen på bänken och gick långsamt därifrån.

5 kommentarer:

marmoria sa...

Enkelt, fint. Empatin kom liksom också in, och associationerna till evigheten.

Du förstår väl att jag skojade igår om de tradiga relationshistorierna? Jag brister ofta i eftertänksamhet.

Charlotta sa...

En mycket fin och känslosam text som jag tyckte mycket om.
Vi skrev båda om sorg idag. I din berättelse har den precis börjat, min var i slutfasen. Du undrade om det går att vänta sig ur sorgen. Jag tror faktiskt att det ligger lite i det gamla ordspråket "tiden läker alla sår". På sätt och vis kan man kanske vänta sig ur sorgen. Ett annat sätt att se det är att man måste vänta sig ur sorgen, för det tar nog alltid längre tid än man tror...

Cattis sa...

Mycket fin text.

Cattis

Siestri sa...

Känslosam text, mycket bra skrivet.

Jenny H sa...

Vackert skrivet, bra formulerat. Tyckte om att läsa! Och skickligt att väva samman en berättelse där vissa specifika ord är med - jag har svårt att skriva bra när jag låser upp mig på vissa ord. Jag vill läsa mer. Tack för att jag fick läsa!