måndag 11 juli 2011

att vara vrång

Hans skägg nådde honom nästan ner till naveln, håret var ovårdat och när han nu vaknade kittlade höet i näsan. Kläderna från föregående dag, och många dagar före det, satt skrynkliga på hans seniga kropp. Hans liv tarvade inte så ovidkommande saker som ett ombyte kläder. Med en ljudlig gäspning sträckte han sina valkiga händer mot ladugårdstaket. Det behövde repareras.
Korna på våningen under vaknade också till liv och efter frukost skulle han se till dem. Maggan, ardennerhästen som skötte plogen, gnäggade tyst och avslutade med ett frustande, hon var också hungrig.
Med ett vigt skutt tog han sig ner från loftet och gick fram till dörren. Den knarrade lätt när han öppnade den. Det skulle bli en fin dag idag, men det visste han redan sen igår. Sådana saker var honom inte alls främmande. Han läste naturen som en öppen bok, en gåva som gått i arv under generationer. Magen kurrade ljudligt och han längtade efter mat. Han morrade i strupen när han såg att den inte var framställd. Trodde de att de kunde behandla honom hur som helst? Det var inte första gången och han hade faktiskt varnat dem för följderna. Förstod de inte, eller var de bara oförlåtligt dumma? Han brydde sig inte om vilket. I år hade han sett till deras välbefinnande men nu skulle det bli andra vindar på den lilla gården. Göra honom till fiende var det dummaste de kunde göra, det skulle de snart bli varse.

8 kommentarer:

Pia sa...

Åh, vad jag gillar.

Pärlan sa...

Den där lille filuren brukar dyka upp i mina texter också ibland. Gillar honom mycket. Och vrång passar ju verkligen in!

Mika sa...

Gillar att man först ser en luffare framför sig och sedan inser att det är gårdstomten. Sett ur en liten mans perspektiv. Gillar den massor!!!

disco sa...

bra riktigt intressant. :)

Emilia sa...

Så resonerar jag också om jag inte får mat i magen. Men inte vet jag om jag har tolkat rätt :)

Emilia

Emilia sa...

I kärlek behöver man inte förstå allt...

Emilia

Elin sa...

Jag läste texten först och tyckte himla mycket om den. Bondmora som jag är såg jag ju klart en dräng eller liknande som inre bild. Men det gick inte riktigt ihop sig... Men det är ju sant som Mika säger! En gårdstomte. Mycket välbeskrivet :)

Lena Stenberg sa...

Att svälta sin gårdstomte är inget för fegisar! Bra text pinglan ;)