torsdag 21 juli 2011

Hastighet

Min rullator är blå som de allra flesta med handbromsen placerad på vänster sida eftersom den handen fortfarande har lite kraft i sig. Barnen bannar mig för att jag inte använder den oftare. "Du måste röra på dig mamma, hålla igång kroppen." Jag tvingar mig ibland. Motvilligt stapplar jag runt kvarteret och tävlar mot sniglarna bredvid grannens mur. De verkar trivas där och har inte överdrivet bråttom någon annanstans. Precis som jag.
Jag vet att alla ser att jag är gammal men rullatorn är ett onödigt tydligt bevis på det. Ännu en stund vill jag försöka lura mig själv att tiden stannade för många år sedan. Det samlas tyvärr alltfler bevis på motsatsen. Gummiduken jag har fått att placera burkar på för att lättare kunna öppna dem med mina krokiga händer, pallen i duschen för att jag inte ska halka, de specialgjorda knivarna med greppvänliga handtag och inte minst den trekantiga anordning jag sätter min blyertspenna i för att kunna hålla pennan när jag löser korsord.
Tystnaden är min ständige följeslagare numera. Mitt tillstånd är inte smittsamt men det är precis vad folk verkar tro. Om telefonen ringer hoppar jag förskräckt till, ljudet passar inte in i mitt liv längre. Med kraxande oanvänd röst låter jag ännu sjukare när barnen klagar på mig för att jag inte tar hand om mig.
Det är inte så lätt att byta fokus. Hela mitt liv har jag ju tagit hand om dem. När skulle jag tagit hand om mig själv? Sedan var det försent. Med näbbar och klor bad jag dem ta hem smutstvätten så jag fick något att göra, men nej, till det var de för stolta. Jag blev förnärmad när de ville ta hand om sina egna räkningar. Varför kunde de inte bara ge mig pengar så skulle jag fortsatt att sköta om det åt dem.
Tiden är en lynnig filur. Tittar jag bakåt har åren försvunnit i rasande takt. Ser jag framåt tycks de få år jag har kvar vara oändligt långa.

8 kommentarer:

marmoria sa...

Fin, helgjuten text. Men jag tror inte många äldre människor pratar om att "byta fokus"

Tangent knappande sa...

Tycker om din beskrivning av hur det är att kännas sig kraftlös. Smått dyster på äldre dar. Tycker synd om damen ;(

Anitha Östlund Meijer sa...

Gillar också din text. Det känns som om du vet vad du talar om.

marie ettanbo sa...

Fint skildrat. Gillade tävlingen mot sniglarna...;)

http://tittelina.blogspot.com sa...

Det är just det här jag fasar för, att det ska bli så. Det där med att svara i telefon gillade jag bäst :-).

marmoria sa...

Svar: varför ha siffror i huvudet när man kan ha dem på Wikipedia?!

Mika sa...

Allt är relativt... eller hur?
Jag får ont i magen när jag läser. Ensam och onyttig... det är allas fasa. Den biter sig fast på mig, och det är bra beskrivet. Fram till "Det är inte lätt att byta fokus". Det stycket känns taget ur en mall som man läst/hört/sett förut(förstår du vad jag menar då? Nu är jag superkritisk... men jag tycker att du skriver så bra och då kanske man vill ha petig kritik (om inte säg till ;) ) Kanske om man fick en annan vinkling på det att det skulle kännas som den HÄR kvinnans berättelse i stället för alla kvinnliga bortglömda mödrar.

Tack för jag fick läsa!
Mika

foxy sa...

Ja fint skildrat! Sorgligt och lite bittert i slutet, kändes det som.
Tack för din kommentar hos mej!