torsdag 3 december 2009

en explosion

Han var en rovfågel, stillasittande, spanande efter byte. Med glasklar blick registrerades varje rörelse, varje avvikelse från naturens egen rytm.
Han kunde se att Mikael svettades långt därinne under sin skräddasydda kostym. Vad i helvete var det för påhitt? Han såg det som ett utslag av mindervärdeskomplex, själv gick han alltid till jobbet i jeans och t-shirt och det gick alldeles utmärkt ändå. Hans egen son var ett löv som landat i strömmande vatten utan möjlighet att välja riktning. Mikael, vem är som Gud, ett noga utvalt namn, passande för en efterträdare till posten som VD för företaget. Till Eriks stora sorg och vrede en ärkeängel som tidigt förlorat sina vingar.
Erik reste sig upp från sin plats vid kortänden av bordet.
"Vad jag förstår har detta extramöte sammankallats med anledning av den förestående expansionen av företaget, men som ni alla vet är allting redan i rullning och går inte att stoppa."
Med bävan i blicken reste sig Mikael upp från stolen och såg sin far i ögonen. Ögonblicket var ett hål så djupt att ljuset försvann i det. Ett bottenlöst gap som skulle sluka honom hel om inte han fick ur sig det han var tilldelad att säga.
"Jo, far", harklade han sig och fick samtidigt en spark under bordet av Björn som stirrade ilsket på honom. "Kontraktet är lagt på is tills vidare och vi har tillsammans kommit fram till att du inte är lämplig som ledare för det här företaget."
Egentligen skulle han ha satt sig ner på en gång för att på så sätt klargöra att det var slutdiskuterat, men han var fastfrusen. Blodådrorna i hans fars panna hotade att tränga ut genom huden och munnen gapade ljudlöst. I nästa ögonblick låg Erik på golvet. Björn hejdade Mikael att rusa fram och lät istället de närmaste ta hand om saken.
"Fokus, för helvete, det är ju ditt nu."

Erik var vagt medveten om att han låg ner men brydde sig inte nämnvärt. Ljuset i honom exploderade i regnbågens alla färger och för första gången på mycket länge tyckte han att världen var vacker.

6 kommentarer:

Tjotten sa...

Första hälftenbyggde upp en spänning och en tydlig bild. Jag kännde igen din ton (som jag gillar). Men sen? Tja... Hoppas du förstår mig rätt men det känndes som om det inte riktigt var din skriv dag i dag ;-)
Jag ser fram mot en ny text en annan dag.
Kram på dig

Tjotten sa...

Nä det var inte tänkt som en dagboksannteckning, jag hade väl mer tänkt mig ett kåseri ;-) Men då blev jag fäld av snubbeltråd. Jag vet inte hu du gör men jag arbetar aldrig med dessa texter här, läser knappt igenom. Det blir som det blir, lite uppvärming inför annat skrivande. Men ibland blir det något bättre som är värt att jobba med.
Ja min hade allt behövt lite mer (av det mesta), du har rätt.
Min dag var väl kanske inte heller någon skrivar dag i dag. I går gick det inte alls, då var jag så låg efter Lucköppningstexten. Men det är en ny dag i morgon också.

Cecilia Sahlström sa...

Jag tyckte om texten i vanlig ordning. Du skriver med must och kraft. Jag tycker om! Kanske drabbades du av samma som jag, att inte göra texten för lång...? Jag förstår precis hur du menar. Min tanke är att bygga en roman här på puffen - om den nu får fortgå. Men jag kommer att bygga på texterna ytterligare när jag skriver själva romanen. Här prövar jag temat, idéerna och själva melodin och tonen...Jag är glad att du tycker om dem, att just du gör det, eftersom jag tycker du själv skriver så ofantligt bra och intagande, livfullt och expansivt. Du vågar, du prövar, du använder dina vingars fulla utslag! Tack för dina omdömen och jag hoppas att jag även fortsättningsvis får dem mig till godo. Och framför allt hoppas jag att du är ytterligt ärlig! Det uppskattar jag. Cissi

Anders sa...

Lite hackigt blev det. Hängde inte med på första delen om örnen ? Övertydligt, kunde varit:

"Stillasittande, spanande efter byte. Klorna runt en trädgren. Glasklar blick registrer varje rörelse. På hundra meters avstånd kan han urskilja den minsta mus i vegitationen. Varje avvikelse från naturens egen rytm noteras. Varje byte sorteras. Plötslig utan förvarning breder han ut sina vingar och störtar mot ett intet ont anande offer"

ooopps blev visst lite överinspirerad där ett tag. Ursäkta. Men det framgår att det är en rovfågel utan att man skriver det. Gestalta !!

http://tittelina.blogspot.com sa...

Jag ser skrivpuffen som ett sätt att får fart på fantasin, vänja sig vid att skriva varje dag, som en utbildning och utveckling. Jag sitter inte länge med texten. Därför blir det felaktigheter och konstigheter med texterna, men det lär jag mig på, blir mer uppmärksam till nästa gång. Man måste inte alltid vara perfekt.

Jag tycker också om ditt sätt att skriva. Ofta fantasieggande och intressant. Och du bra kommentarer.

Jenny G sa...

Bra text som gärna kunde varit längre!