fredag 18 december 2009

Julstress

Jag är icke troende. Där kom det till sist. Erkännandet som under många år velat slippa ut från mitt inre. Jag tror inte på julens alltmer upptrissade tempo. Allt är en fabrikation för att vi inte ska hinna tänka på vad vi gör med vår tid och våra pengar. Efteråt kan vi förfärat säga "hoppsan, gick det åt så mycket", "jul är ju ändå jul", eller något annat för att släta över vårt irrelevanta beteende.

Ett par dagars samvaro med våra nära och kära ska inte behöva månader av planering och stress. Vad förväntar jag mig när jag kommer hem till min mor eller någon av mina systrar? Utbrister jag i klagosång över att granen inte är tillräckligt tät, glöggen inte tillräckligt spetsad, köttbullarna för få, skinkan dåligt griljerad? Svaret är naturligtvis nej. Vad som är intressant är ju varför de tror att jag, eller de andra som också är inbjudna, har så höga förväntningar. Det enda vi vill är ju att träffas, till det behövs inte något annat än ett stort hjärta.

Bli julateist du också, plocka russinen ur kakan men låt resten helt rättmätigt gå raka vägen ner i sophinken.

8 kommentarer:

Anitha Östlund Meijer sa...

Jag kunde inte h sagt det bättre själv!
Jag är ateist sedan många, många år sedan och kyrkan har jag inte varit medlem i på nästan lika många år.
Julen är en tid då man skall träffas och äta gott, men har förvandlats till värsta köporgien.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Är ju där jag också ;-). Håller med om att köphysterin är otäck, jag vill inte vara en del av den.

Cattis sa...

Oh, vilken bra text. Jag tycker vi alla fått in nästan likadana känslor i våra texter idag. I alla fall de jag har läst. Vad lugnt och skönt vi alla ska ha det.

Ha det gott

Cattis

Anders sa...

En jul sket vi i julbordet och körde bara Julgröt, skinka och julmustgroggar.

Begränsade julklapparna till en var.
Bara umgicks utan krav.

En av våra bästa jular.

ha de

Tjotten sa...

Vill bara dela med mig av min texpå årets julkort:
Ta det lugnt, städa inte i var vrå,
det kommer bli jul ändå

Siestri sa...

Tack för din kommentar. Jag har stressat av för länge sedan precis som i din text. Jag skrev min text efter jag hade varit i Stockholm för att få uppslag till en story. Perfekt att vara mitt i det hela och observera. Det var kaos överallt, tågförseningar, otrevligt folk och vänliga människor. Jag fick fram mycket som jag kan använda mig av.

malix sa...

ja, julateist inte fel, själv jobbar jag jul så det blir inget speciellt håller med dig julen ska vara ett stort hjärta det räcker liksom men det stora hjärtat kan ju finnas varje dag livet blir ju liksom trevligare då
" satt och målade hela dagen igår så därför blir kommentaren idag "

foxy sa...

Håller med dig till fullo. Ja man kan verkligen undra vem som startade alltihop, vem som fick många att tro på jordens undergång om inte skinkan är nog griljerad.