lördag 29 augusti 2009

att ångra sig

Ånger, detta eländiga tillstånd som inte gör annat än att ge dåligt samvete. Att hamna där torde betyda att man inte tänkt tillräckligt i förväg, eller att man inte haft tillgång till alla parametrar när man tog beslutet. Det som är gjort är gjort och kan inte göras ogjort, det får man leva med vare sig man vill eller inte. Man kan genom nya genomtänkta handlingar möjligtvis mildra effekten av vad man tidigare gjort men det går aldrig att radera.

Gå vidare, släpp det, fokusera på det som är bra. Lättare sagt än gjort men många gånger nödvändigt. Ånger kan äta upp dig inifrån, skamkänslan över att ha gjort en annan människa illa, eller dig själv. Men varför gjorde man det man gjorde, återigen måste man ha tid att fundera över sina beslut innan man tar dem. Du vet det du vet och agerar utefter det, om det senare visar sig vara fel finns det ingen anledning att ångra sitt beslut eftersom det var baserat på de fakta du då hade.

Livet består hela tiden av val. Ibland väljer man fel, svårare än så är det inte. Att i efterhand ångra sitt val är bara idiotiskt. När nästa möjlighet dyker upp får man göra ett nytt val, förhoppningsvis det rätta den gången.

10 kommentarer:

Miss G sa...

kloka välformulerade ord

marmoria sa...

Jo. Precis sådär rationellt fungerar livet. Hela tiden. Det är fiffigt!

Lillemor sa...

Jag gillade det hoppfulla slutet!

Anitha Östlund Meijer sa...

Att älta är det värsta man kan göra mot sig själv och En text som många skulle behöva få läsa varje dag.

AnnChristin sa...

Alldeles sant. Ånger kan verkligen äta upp en inifrån. Det enda man kan göra om man gjort fel val är att säga förlåt. Även till sig själv. Och sedan göra bättre val nästa gång. Bra text.

Charlotta sa...

Jag blir så förtjust i din text för det är precis mina egna tankar om ånger. Visst känner man ångern i kroppen ibland, men om man gör någorlunda genomtänkta val så behöver man inte ångra det man har gjort. Man visste ju inte bättre innan.

Heureka sa...

"...eftersom det var baserat på de fakta du då hade..." - det tycker jag är mycket bra, för man gör ju sina val utifrån just den situationen man befinner sig i för tillfället, inte hur man tänker en vecka, ett år senare...så enkelt är det inte!

Jag, speciell i mängden! sa...

Ha ha det var ju lite roligt! Nej jag hade inte läst någon blogg innan jag skrev min. Som sakt kanske har det med stjärntecknet att göra.

Kimo

Unknown sa...

Impulsiv som jag ofta är,ja...då kan det hända att man gör eller säger saker man sen får ångra...men förhoppningsvis har man fått en lärdom.

Siestri sa...

Precis vad jag tänker om ånger,tänk efter före och går inte det lär man sig väl något av sina dåliga handlingar.
Kanske blir man klokare av sina misstag.