tisdag 4 augusti 2009

daglig dos

Mor förändrades snabbt efter det att far försvann och tystnaden kom att hålla huset i ett järngrepp. Han välkomnade avbrotten när mor vände blad i tidningen, då lät det som om åskan gick. Eller när hon diskade, vattnet som forsade ner i baljan, skramlet av porslin och avloppet som till sist svalde vattnet med ett ljudligt gurglande. Det enda ljud han kunde lita på var den gamla moraklockans tickande inne i vardagsrummet, på avstånd lät det som om någon gick omkring med rytmiska steg därinne. Han tyckte synd om henne eftersom hon inte hade några andar att prata med. Det förstod han eftersom hon ofta gick och mumlade tyst för sig själv. Grannarna och vännerna höll sig undan och hon bjöd inte in dem heller. Samtalet ute vid postlådorna som förut varit en del i den dagliga rutinen deltog hon inte heller i längre. "En daglig dos av skvaller", brukade hon säga. Nu smög hon bakom gardinen för att först titta på grannarnas samtal, sedan smyga ut och hämta posten när de gått in till sitt.

Första gången det hände blev han både rädd och arg. Utan att ge ett ljud ifrån sig ramlade hon ihop i en hög på golvet i köket. Koppen hon höll på att diska gick i bitar och spred sig över golvet. När hon viskade till honom att han skulle springa in till grannen efter hjälp insåg han att han inte längre kände igen hennes röst. Var det verkligen hon som låg på golvet? Kanske hade någon annan tagit hennes plats utan att han märkt det? Tills han var säker på vilket var han ändå tvungen att hjälpa henne. Han tog på sina träskor och gick över gården, hoppade över det lilla diket som skiljde deras och grannens tomt åt.

På grannens tomt hade han inte satt sin fot sedan Sara dog. När han gick förbi äppelträdet undrade han varför hon tyckt att trädet var så intressant att hon kunde stå och titta på det i timmar. Med blicken vänd upp mot trädkronan stannade han mitt under trädet. Vilket virrvarr av grenar och löv. Han hade aldrig förr tagit sig tid till att verkligen se hur ett träd var skapt. Mitt i all röra fanns en ordning som han fann fascinerande, en symmetri som inte kunde komma av bara slumpen. Små bitar av mossa växte på stammen och han blev arg över intrånget som störde den perfekta bilden. Han petade loss den med naglarna och lät bitarna falla ner på den välklippta gräsmattan.

"Vad gör du här?"
Han tittade förvånat upp och såg Saras far stå på farstutrappan. Bilden av mor på köksgolvet poppade upp i hans huvud och han kom plötsligt ihåg varför han var där.
"Mor behöver hjälp, hon har ramlat."

10 kommentarer:

Anonym sa...

vilken stackars pojke, fast han är så vidrig så känner jag sympati med honom, jag önskar att moden skulle vara starkare och att det blev ett lyckligt slut. kanske lyckan för honom är att vara inlåst. det för riktigt ont i mig att han är så ensam....

Lillemor sa...

Du ger mej en dos bra bilder. Bladvändandet som åskknallar och hur han petar trädet till perfektion. Det är fortfarande intressant att läsa om Brunnspojken, tro det blir en riktigt bra rysare, i stil med Ian Banks eller så, fast med din egen röst. Gillar!

marmoria sa...

Jag gillar också. Tycker du går från klarhet till klarhet som författare. Tänker på att jag hade velat att du skulle hoppa till nutid så fort fadern blivit tagen av polisen men jag hade fel. De här två texterna om livet efter fadern är underbara.

Solkatten sa...

Instämmer med övriga kommentarer! Bäst gillar jag första stycket med alla ljud. Välskrivet!

Anitha Östlund Meijer sa...

Välskrivet, bra formulerat.
Gillar speciellt den biten där han fastnar med blicken i trädet och stör sig på mossan.
Tjusigt!

Fröken Johansson sa...

Jag gillar hur du beskriver tystnaden i huset i det första styket och även hur han fastnar under trädet och ser symmetrin, men stör sig på mossan.

Kommentar ang. texten igår: Man blir spänd på att veta vad andarna har för planer och om man kanske får veta vilka de är - om de nu existerar och inte bara är röster i en sjuk pojkes huvud.

Fröken Johansson sa...

Svar: Hahaha....gillar din kommentar om munskölj och tandtråd...det kanske var så jag fastnade i floursköljningen!! Inte tänkt på det tidigare..hahaha...

Solkatten sa...

Och det är ju dessutom en milsvid skillnad mellan nässpray och tandtråd - tandtråd lär vara ett positivt missbruk som vården uppmanar till. Kanske därför så himla svårt att ta till sig? Så mycket mer lockande med en drog med restriktioner? :-)

Tjotten sa...

Redan har det hänt så mycket, så mycket hämskt ändå så känns det som det bara är början. Vad händer sen???

Charlotta sa...

Otroligt skickligt hur den här historien bara växer och växer.
Nu när jag är inloggad och kan kommentera, vill jag också passa på att tacka för alla dina kommentarer till mina texter. Ang gårdagens obekväma frågor så har du min medkänsla. Otroligt svårt på båda sidor, naturligtvis. Hoppas det har blivit bättre.