onsdag 5 augusti 2009

något stimulerande

Armarna antingen hängande eller med ett lätt grepp i bänkens ben. Huvudet mjukt placerat på handduken som vadderar hålet. Ögonen slutna för att slippa se det tråkiga golvet. Musiken är oftast något klassiskt, svepande, kanske Debussy, ibland en CD med enbart regnsskogsljud, avslappnande. Hudvarm olja som sakta stryks över ryggen med långa svepande rörelser. I början kändes det tvunget att samtala under tiden, men det har vi lagt ner. Hon gör sitt jobb och jag behöver inte se till att hon har det trevligt. Hon är där enbart för min skull och jag tänker njuta av det.

Handflatorna trycker längs ryggraden, följer kotorna en efter en, först på ena sidan, sedan den andra. Hon mumlar något om knutor men jag lyssnar inte, jag har sjunkit in i mig själv och hör bara allt på avstånd. Det kittlar en aning när hon med fingrarna trycker utåt från kotornas mellanrum. Tillfällig smärta som förbyts i en ström av välmående när hon hittar en knuta som hon masserar mjuk. De spända axlarna som hon arbetar med länge, nästan lyfter mig från bänken i sin iver att betvinga stelheten. Tummen och pekfingern letar sig upp i nacken, masserar hårt vid sidan av halskotorna och skickar rysningar av välbehag långt ner i tårna.

Hon lämnar mig med musiken klingande långt borta, på andra sidan dalen, bara som ett eko. Jag försvinner bort men vet att det inte gör något. Hon väcker mig efter en stund, pånyttfödd.

10 kommentarer:

Anonym sa...

mmm en sådan dans skulle jag behöva för min rygg och mina leder.... fast det gör ju ont ibland

marmoria sa...

Hmmm. Man ligger där på massagebänken med dig! Alltså, nåja: du är så bra på att beskriva, menar jag.

marmoria sa...

Det var jag som var otydlig. I minnet av mamman var han fem år. Ska se om jag kan rätta det. Tack för påpekandet!

Lillemor sa...

Så stilla, trots alla rörelser. Och så närvarande. Bra.

Sagosessan sa...

Du rockar ju :-)

Unknown sa...

Hade glömt bort att de är så himla skönt. Får nog boka en tid...

Cattis sa...

MMMM, bra beskrivet för en som saknar massagen och har utfört mycket massage i mitt förra liv(är utbildad massör)....

Solkatten sa...

Härlig beskrivning! Skulle önska lite massage själv nu efter tre dagars hukande framför datorn. Semestern känns redan avlägsen!
Jag har lyssnat på dina låtar också. Låter klassisk hårdrock för mig, men det är inte mitt gebit. Gillade redemption bäst. Vad betyder det egentligen? Något med inlösen eller återbetalning?

Fröken Johansson sa...

Pånyttfödd...ja så är det ju nästan. Jag gillar din beskrivning och blir sugen att beställa ny tid.

Tjotten sa...

Du har kan verkligen beskriva som om man själv var där påbänken. Eller får du betalt från en massör för att göra reklam ;-)