fredag 7 augusti 2009

goodie-bag

Han hade blivit förvånad när avin låg i hans postlåda. Såvitt han kunde komma ihåg hade han inte beställt någonting och när han tittade närmare på den lilla papperslappen fanns inga uppgifter om avsändare heller. Nyfikenheten rann över honom och förvisade irritationen han först känt till bakhuvudet. Egentligen var han mitt inne i en text men det gick trögt och han kunde lika gärna ta en paus för att hämta paketet på utlämningen nere på ICA.

På vägen dit fantiserade han om vad det var för slags paket han hade att vänta. En avlägsen släkting som plötsligt dött och efterlämnat ett stort arv. Han var vinnare i en av de många slogantävlingar han brukade vara med i, ett paket fullt med choklad skulle inte vara så dumt. Idéerna var många och förväntan stor när han ställde sig i kön till förbutiken där paketen lämnades ut. Med lätta nervösa ryckningar i fingrarna skrev han under avin. Han såg hur kassörskan letade bland hyllorna och kom till sist fram med en kartong som till hans förvåning verkade innehålla luft, att döma av vikten. Han tackade och skyndade sig hem.

Han kände sig som en pojke på julafton när han slet upp paketet på köksbordet. Till sin besvikelse insåg han att det var tomt, det enda som kom ur paketet var en lätt odör och han frynte på näsan av obehag. Vem fan skickade ett tomt paket, vem gjorde sig sådant besvär bara för att utsätta honom för ett skämt. Irriterad sopade han ner den tomma kartongen på golvet och satte sig framför datorn igen för att skriva.

Han sträckte på armarna för att få igång lederna och blodgenomströmningen. Till sin förvåning var sinnet helt rent från blockeringar och han skrev som en tokig i flera timmar utan avbrott, men till slut var han helt enkelt tvungen att sluta om inte kroppen skulle ta stryk. Han ägnade sig istället åt lite resarch och plockade fram en bok om terrorism och dess koppling till religion. Det var en svårläst bok och inte särdeles intressant skriven heller men han behövde verkligen den kunskapen. När han tittade på sidan där han senast stannat insåg han till sin förvåning att han genom en enda blick hade memorerat hela sidan. Nästan som i trans vände han blad och fotograferade med sin blick sida efter sida tills boken efter bara ett par minuter var läst. Han bara gapade, vad hade hänt, varifrån kom denna kunskap. Det var bara för mycket och han var tvungen att ta lite luft.

Grannen var ute och rastade sin hund och han höjde handen till en hälsning och slängde iväg en klyscha om vädret. Grannen svarade som han brukade och böjde sig ner för att plocka upp resultatet av rastningen.
"Han är egentligen en riktig besserwisser, den där Olsson."
Orden kom någonstans ifrån men han var inte säker på vem som uttalade dem.
"Förbannade hund, om bara inte frugan envisats med att skaffa den, jag hatar verkligen att gå ut och plocka skit varje dag."
Herregud, det var grannen som uttalade orden, men han rörde ju inte ens på munnen. Kunde det vara...?
Han insåg att han just hört grannen tänka, hur var det möjligt. Chockad tog han sig in i huset igen och slängde igen dörren bakom sig. När han lugnat sig en aning började han skratta, högt och nästan vansinnigt. Han visste inte hur eller varför, men plötsligt hade han förvärvat egenskaper som skulle göra hans författarskap betydligt enklare och skarpare.
Förmågan att skriva i timmar utan avbrott, fotografiskt minne vilket innebar att han kunde läsa stora mängder litteratur på nolltid och med lätthet upptäcka detaljer. Sist men inte minst förmågan att läsa andras tankar, vad skulle han inte kunna uträtta när han kunde höra de egentliga avsikterna bakom allas trevliga floskler till varandra. Här skulle skrivas bestsellers på löpande band, det var ett som var säkert.

9 kommentarer:

Solkatten sa...

Jättekul och bra! Inspiration och fotografiskt minne låter ju toppen! Men att kunna läsa tankar skulle jag verkligen inte vilja. Hu, för att få reda på mer än man vill!
Och ett litet svar på din kommentar om att familjen kanske skulle vara i vägen. Det var därför hon fick de tre egna timmarna om dagen. Egentligen tror jag kanske att jag lever det där perfekta livet som jag skrev om, förutom just de tre timmarna. Jag ligger alltid tre timmar back istället... ;-)

Anonym sa...

vilken härlig text fast att läsa tankar jo det lockar lite jag brukar fantisera om det när jag ligger vid stranden om att se vad andra tänker ibland blir de riktigt roligt när man tänker så

Lillemor sa...

Det paketet skulle jag också ha behövt idag;-) Är imponerad av allas idéer, som sagt, själv gick jag i baklås. Och till skillnad från ovan skulle jag gärna vara tankeläsare.

Unknown sa...

Vilket flyt du har i texten och vilken paket! Jag får en bild framför mig att du befriar anden i kartongen och som tack ger han dig dessa förmågor. Ge mig avsändar-adressen please!

marmoria sa...

Folk verkar önska sig det de redan har idag... din researchförmåga känner jag inte till men du har god inlevelseförmåga och du skriver väl och snabbt.

Anitha Östlund Meijer sa...

YES! I like

AnnChristin sa...

Me too! I like. Men jag vill inte läsa andras tankar, för mycket information. Du har ett bra flyt i din text.

marmoria sa...

Var inne hos Ann-Catrin (?) idag, lördag, och såg din kommentar på goodie-bagen. Jag tror inte att det blir tråkigt att göra en sådan här hobby till arbete, om man någon gång får möjlighet till det. Tvärtom tror jag lusten blir djupare av att man till exempel sätter upp ett ramverk av si och så många timmar/ord per dag. Att göra det till ett arbete är ju främst att unna sig tiden. Så tycker jag att det är så kul att du 1. satsar, 2. uttrycker att du gör det. Jag märker i min egen utveckling att det gör underverk,även om jag har långt kvar att gå. Jag tror väl inte på författandet som yrke för egen del, jag är snarare vid stadiet att jag börjar kunna stå för att jag skriver inför mig själv och andra och att jag ger det tid.

Fröken Johansson sa...

Kreativ goodie-bag!!! =) Skulle gärna vilja ha lite "övernaturliga" förmågor, fast kanske inte läsa tankar. Är rädd att jag kanske skulle tappa mitt hopp om mänskligheten då tyvärr....

Förresten får du känna dig hur träffad som helst i min goodie-bag historia. Känner faktiskt några trummisar från Småland, men ingen som skriver skrivpuff....hehe...hoppas det var ok...